Niejednokrotnie, ze względu na mokrą nawierzchnię, wystające wieszaki, nieprawidłowo skonstruowane regały itp. dochodzi do wypadków na terenie sklepów, w wyniku których poszkodowany - klient doznaje obrażeń ciała (stłuczenia, złamania lub skręcenia kończyn). Czy prowadzący przedsiębiorstwo odpowiada na zasadzie ryzyka czy winy? Istotą odpowiedzialności na podstawie art. 435 k.c. (zasada ryzyka) jest to, że już samo funkcjonowanie przedsiębiorstwa wprawianego w ruch za pomocą sił przyrody stwarza zagrożenie wyrządzenia szkody, niezależnie od działań przedsiębiorcy. Wprawdzie sklepy wykorzystują m.in. elektryczność, gaz, paliwa itp. jednak w zakresie nie przekraczającym podstawowych granic, a siły te nie stanowią istoty funkcjonowania firmy. W związku
z powyższym odpowiedzialność przedsiębiorcy prowadzącego sklep codziennego użytku kształtuje się na zasadzie winy i na tej podstawie należy dochodzić odszkodowania
i zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.