Najczęściej poszkodowany za skradziony lub uszkodzony towar w transporcie, żąda od przewoźnika odszkodowania w wysokości wartości skradzionego lub uszkodzonego towaru. Tymczasem (z wyjątkami) odpowiedzialność przewoźnika z tego tytułu jest ograniczona przez Konwencję CMR, która reguluje zasady przewozu towarów w ruchu międzynarodowym.
1/ Zgodnie z art. 23 ust. 3 Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19 maja 1956 r. „Odszkodowanie nie może jednak przekroczyć 8,33 jednostki rozrachunkowej za jeden kilogram brakującej wagi brutto” + zwrot przewoźnego, cła i innych wydatków w związku z przewozem towaru (art. 23. ust. 4 CMR).
2/ Wyższe odszkodowanie poszkodowany może żądać:
– w przypadku zadeklarowania wartości towaru lub
– zadeklarowania specjalnego interesu w dostawie (art. 24 i 26 CMR).
3/ Przewoźnik odpowiada do pełnej wartości skradzionego towaru, jeżeli szkoda powstała z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika (art. 29 CMR). Np. gdy obowiązkiem przewoźnika wynikającym z dokumentów przewozowych było parkowanie pojazdu na parkingu strzeżonym, a do kradzieży doszło na parkingu niestrzeżonym.